Pyrenæerne spanien

Dansk Ornitologisk Forening

Birdlife Denmark

Forord

Fra den 25/6 – 3/7 – 2000 arrangerede DOFs Københavnsafdelings Ekskursionsudvalg atter en tur til Pyrenæerne, med fjorten deltagere og to ledere (Ole Geertz-Hansen og John Speich). Turen blev gennemført i to minibusser med i alt 8 overnatninger, hvoraf kun de tre var i det spanske lavland.
De første dage var helliget steppeområdet ved Belchite, hvor vi, udover steppens fugleliv, oplevede turens eneste uvejr, netop den aften vi var på lyttetur efter Duponts lærke. Ellers forløb turen på bedste vis, og især de imponerende bjerge med de mange gåsegribbe, lammegribbe til aftenkaffen fra hotellet, murløbere på klods hold, og ikke mindst den voldsomme natur gjorde et stort indtryk på os.
Udover fuglelivet gav vi os tid til at kigge på højsletternes mangfoldige flora, de mange sommerfugle, samt hvad der ellers blev budt på af kryb- og pattedyr.
En stor tak til samtlige deltagere for en uforglemmelig tur, en tak til Lisbeth Jensen, Kurt Jespersen, Kirsten Mathiasen, Jørgen Larsen, Else Leo Petersen, Kirsten Pedersen, Gorm Vognsen Jensen, Lone Mortensen, Carl Axel Henrichsen, Elsebeth Lykkeberg, Ole Lemming, Lisbeth Strandmark, Lis Geertz-Hansen og ikke mindst Niels Knudsen for fortræffelig kørsel.
Ole Geertz-Hansen og John Speich.

Turforløb

Søndag den 25/6-2000.

Med fly Kastrup lufthavn – Barcelona: Kl. 10.30 – 13.00. Herfra videre i to lejede Mercedes Vito minibusser med afgang kl.14.00 fra Barcelona. Efter en halv times kaffestop 16-16.30 kørte vi direkte til hotel El Espanol, beliggende i Bujaraloz en mindre by i Zaragozas omegn. Her var vi fremme 17.30. Efter indlogering aftentur til kl. 21.00.
Mandag den 26/6-2000.

Afgang fra hotellet kl. 9.00 med kurs mod steppeområdet ved Belchite. Hele dagen og aftenen skulle tilbringes i dette område. Tilbagekørsel mod Bujaraloz i uvejr kl. 22.10. Ved hotellet kl. 23.00.

Tirsdag den 27/6-2000.

Afgang mod Pyrenæerne kl. 9.00. Adskillige stop for fugle, benzin, politi og frokost på vej op.

Fremme ved hotel Ordesa beliggende i udkanten af Torla by kl.17.00. Inden aftensmad gåtur i omegnen.
Onsdag den 28/6-2000.

Kl.8.30 i minibusserne mod den kendte Ordesa nationalpark, hvor vi gik de tyve km. igennem den imponerende dal. Tilbage ved hotellet kl.19.00.

Torsdag den 29/6-2000.

Atter afgang kl.8.30. Efter en afstikker til klosteret Monasterio de San Juan de la Pena, tilbragte vi hele dagen i den smukke Hecho dal. Hjemme ved hotellet kl.20.15.

Fredag den 30/6-2000.

Efter morgenmad kørte vi ad en meget dårlig vej ind i den ligeledes meget smukke Bujaruelo dalen. Herfra returnerede vi kl.15.30 til en halv fridag.

Lørdag den 1/7-2000.

Dagens mål Accumuer dalen var lidt af et eksperiment, som hurtigt blev overstået. Resten af dagen blev udnyttet ved gåsegribbene på vej mod klosteret San Juan. Tilbage kl.18.00.

Søndag den 2/7-2000.

Afgang fra Ordesa kl.9.00 med kurs mod provinsbyen Balaguer til hotel med samme navn. Flere givtige stop blev gjort undervejs, inden vi var fremme ved hotellet kl.18.00. Efter indlogering aftentur langs floden, inden afskedsmiddag på byens torv.

Mandag den 3/7-2000.

Efter hastig morgenmad afgang mod Barcelona kl.7.30. Vi havde rigelig tid til at aflevere minibusserne samt indcheckning, og med lidt forsinkelse var vi i luften ca. kl.14.30.

Dagbog.

Søndag den 25/6: Alle var med da vi kl. 10.30 lettede med kurs mod Barcelona, hvortil vi ankom kl. 13.00. En time senere drønede vi ud ad motorvejen i vores 2 minibusser.

Igennem bilruderne blev de første middelhavsarter: slangeørn, biæder, gulirisk og ensfarvet stær noteret. Under et eftermiddags kaffestop kunne vi udover kaffe og det varme vejr (27C), nyde hærfugl, stor tornskade samt en flok på 20 stylteløbere. Turens eneste kohejre og silkehejre røg også på bogen her.

Kl. 17.30 var vi fremme ved hotel El Espanol, og efter en halv times indlogering var vi atter på farten, idet vi havde et par timer før aftensmaden. Vores rundtur startede godt med 35 gåsegribbe og flere sorte glenter på vej til natlogi. Omkring floden Ebro kunne vi notere 3 sørge- og 3 middelhavs- stenpikkere samt nathejre og isfugl. På de tørre steppeområder spankulerede 3 triel i selskab med 2 rødhøns, og i luften var der slangeørn og hedehøg. Kl. 21.00 var vi hjemme til velfortjent aftensmad.

Mandag den 26/6: Afgang efter morgenmad i 23C og en skyet himmel, der i løbet af aftenen gik helt amok. De første stop gav hedehøg og spidshalede sandhøns. En flok på 30 kalanderlærker fortalte os, at på disse kanter var yngletiden på retur.

Under frokostindkøb i Gelsa, kunne vi belure 2 storkepar på byens kirketårn. Ligeledes var der flere storkepar i Quinto, som vi passerede på vej til salturtstepperne ved Planeron.

I den tiltagende middagshede søgte vi skygge under et par af områdets få buske, som fårene tydeligvis også benyttede. Forinden havde vi set og hørt de to sandhønsearter, talt op til 15 hærfugle og jagten på 2 unge skadegøge endte med en fugl i teleskopet.

En eftermidagstur til Belchites dramatiske ruinby var ingen dårlig ide. Imellem ruinerne sås sørgestenpikker, blådrossel han, adskillige husrødstjerter samt turens eneste sorthovedet sanger.

Omkring en radiomast boltrede et vandrefalkepar sig, til stor utilfredshed for en tårnfalkefamilie.

Ved 18.30tiden var vi atter tilbage ved Planereon, hvor korttået-, dværg- og theklalærke blev vendt og drejet. Desværre røg aftenidyllen og dermed duponts lærke, da et heftigt uvejr med lyn, torden og følgende regnvejr fik os til at vende næsen hjemad ved 22tiden.

Tirsdag den 27/6: Ved 9tiden var vi atter på landevejen med kurs mod Pyrenæerne. Hotel Ordesa i byen Torla, vort hjem i de kommende 5 dage, var dagens endestation.

Et stop ved Flumen river var en rigtig god ide. Spottesanger, pungmejse, pirol, cetti- og cistussanger kom på bogen sammen med en frem og tilbageflyvende purpurhejre.

Under opstigningen begyndte der at komme rovtøj i luften. Således kunne vi ved et kaffe- og benzinstop spotte ådsel- og gåsegrib, vandrefalk og rød glente. Et ufrivilligt politistop gav den første klippeværling, imens vi, under en tiltrængt frokostpause blandt blomster og sommerfugle, kunne nyde 3 slangeørne som skueret.

Hotel Ordesa dukkede op kl.17.00, smukt beliggende med udsigt til storslåede bjerglandskaber. Efter indlogering gik vi en kortere tur omkring Torla by. 2 ad. lammegribbe afsøgte bjergsiderne og på landjorden kunne grønspætte og vendehals noteres. Det viste sig, at stedets lammegribbe havde for vane at besøge os ved 19tiden de følgende aftener. En herlig kaffeart fra hotelterrassen.

Onsdag den 28/6: Dagen var afsat til en i alt 20 kilometers vandring i den smukke Ordesa nationalpark. Skyfri himmel og 16C ved startskuddet 8.30, hvor minierne trillede de 8 km. ud til P-pladsen ved parkens indgang. I øvrigt starter højsæsonen 1. juli, hvor kun lokale busser med afgang fra Torla må køre de 8 km. ud til P-pladsen.

Det blev en både flot og for nogle anstrengende dag med tiltagende varme. De afvekslende landskabstyper med løvskov, åbne vidder med brusende vandløb samt blomstermarker omkranset af bjergene gav et varieret fugleliv. Lammegribben var til stede og 2 kåde kongeørne gav flyveopvisning. I luften drønede alpesejlere, - krager og –alliker rundt, imens vi i det nære kunne se og høre bl.a. rødtoppede fuglekonger, korttået træløber, bjergløvsanger og bjergpibere.

Efter en fortjent pause ved P-pladsens restaurant, vendte vi næbbet hjemad ved 19tiden.
Torsdag den 29/6: Efter indkøbsstop i Torla begav vi os imod Sierra de Juan de la Pena, hvor vi besøgte klosteret med samme navn. I området stødte vi på en koloni af gåsegribbe, og da vi åbenbart ankom til de store ungers fodringstid, kunne et antal på 110 af denne imponerende fugl noteres.

Ved et stop langs et vandløb udenfor landsbyen Santa Cruz, hvor vi gik i læ for den brændende sol under træer og buske, hørtes kvidren fra gran-, bjergløv- og havesanger, munk, gærdeværling og korttået træløber. I luften hang ådsel- og gåsegribbe, og ikke mindre end 20 røde og sorte glenter sås på vor vej mod Hecho dalen. Her ilede vi mod den berømte anden tunnel, hvor hovedaktøren murløber gav opvisning. Den kunne vi så nyde til vores frokost, kun afbrudt af alskens rovtøj i luften. Der var vandrefalk, gåsegrib, ådselgrib, musvåge, tårnfalk, rød glente, kongeørn og ravn, som godt nok ikke er en rovfugl – men alligevel.

I bunden af dalen med smukke blomsterenge og udsigt til forskellige bjergformationer, kunne vi supplere rovfuglelisten med lammegrib og dværgørn, der sammen med 40 gåsegribbe og kongeørn, var på vej mod overnatning. Det samme gjorde vi.
Fredag den 30/6: Efter at have kigget på vendehals ved hotellet, kørte vi mod Bujaruelo dalen, som er nabo til Ordesa. Vejen var usædvanlig dårlig, og var nok mest beregnet til off-roadere. Men - flot var der, og en længere vandretur under en behagelig skyet himmel, belønnede os med citronsisken, som desværre ikke alle fik set. Hjemlige arter som Grønspætte, lille korsnæb, dompap og rødtoppet fuglekonge var ligeledes på banen.

Også her var der kåde kongeørne i luften, og om de to lammegribbe (hvoraf den satte sig i teleskop afstand) var dem vi senere så til aftenkaffen, skal være usagt.

Fra blomsterengen hørtes vagtel, ved floden boltrede vandstæren sig, og i luften var der som altid gåsegribbe samt føromtalte rovtøj. Det var derfor svært at vende hjemad ved 15.30tiden, til en lovet kvart fridag.
Lørdag den 1/7: Vejret var atter skyfrit og varmt. Vi havde valgt at afprøve Accumuer dalen, som ikke var beskrevet i den litteratur, vi slæbte rundt på.

Under et kortere stop i udkanten af dalen sås hvidskægget sanger, flere familier af sortstrubede bynkefugle, pirol og på de omkringliggende marker huserede vagtel og rødhøne.

Accumuer dalen var hurtigt overstået, men mudderklire i et flodleje og lærkefalk var nye turarter. Lidt gåsegribbe, rødhovedet tornskade og klippeværling blev hurtigt konfirmeret, hvorefter vi satte kursen mod ”gåsegribbe bebyggelsen.” 80 af indbyggerne kom i kikkerterne sammen med 1 lys dværgørn, ådselgrib og 4 røde glenter.

Til aftenkaffen ved 19tiden kunne vi, udover spansk cognac, nyde lamme-, gåse- og ådselgrib.

Søndag den 2/7: Afgang fra Ordesa kl.9.00 mod vort sidste hotel, Balaguer, beliggende i byen af samme navn.

På ”nedstigningen” gjorde vi flere vellykkede stop, der gav flere bjergløvsangere-, et par mestersangere og diverse rovtøj i luften. Under et indkøbsstop i byen Ainsa, kunne vi ved floden Cinca se de første hætte- og sølvmåger. Mudderklire og cettisanger var ved bredden, og en lys dværgørn og et par sorte glenter hang over floden.

Under frokostpausen ca.20 kilometer inden Balaguer, kunne en fotogen rødhovedet tornskade og grønspætte noteres.

Efter indlogering på hotel Balaguer, mødtes vi kl.18 til turens sidste ekskursion. Den gik langs med floden Panta de Balaguer der deler den nye og gamle bydel. 4 purpurhejrer, 1 silkehejre, 2 piroler, bjergvipstjert og en hvid stork på et højhus fjernsynsantenne, var blandt turens sidste fuglenotater. Aftenturen gik til byens torv, hvor der var fællesspisning på en af byens restauranter.

Mandag den 3/7: Efter en hurtig gang morgenmad gik det i hast mod Barcelona, kun afbrudt af et par korte pauser. Resten er hjemrejse med de sædvanlige rutiner og forsinkelser.

Fugleliste:

Toppet lappedykker: 27/6 sø ved Sarinenna 4.

Nathejre: 25/6 Ebro ved Sastago 1.
Kohejre: 25/6 stop i lavland 2.
Silkehejre: 25/6 lavland 1 fra bus i fart, 2/7 Balaguer 2.
Purpurhejre: 27/6 Flumen river 1, 2/7 Balaguer 4.
Fiskehejre: 25/6 i lavland fra bus i fart 1, Ebro ved Sastago 2, 2/7 stop inden Balaguer 1.
Sort stork: 29/6 1 på mast nær Jaca.
Hvid stork: Flere par med unger i de fleste byer i lavlandet. 2/7 1 på antenne, på højhus i Balaguer.
Gråand: 26/6 Planeron 2.
Sort glente: Meget alm. overalt.
Rød glente: Ret alm. i højlandet.
Lammegrib: Fra hotel Ordesa sås 2 ad. hver aften, 28/6 Ordesa 1 ad., 29/6 Hecho dalen 1 ad., 30/6 Bujaruelo dalen 2 ad.
Ådselgrib: I alt 20 noteret, alle fra højlandet.
Gåsegrib: Meget alm. overalt. 110 ved San Juan de la Pena 29/6 var imponerende.
Slangeørn: 25/6 lavland fra bus i fart 1, Ebro ved Sastago 1, 27/6 Flumen river 2, ved tunnel efter Biescas 3, 28/6 Ordesa 1, 2/7 stop på nedtur 2.
Rørhøg: 25/6 nær hotel El Espanol 1 han, 26/6 Planeron 1 hun, 27/6 nær Flumen river 3.
Hedehøg: 25/6 nær Bujaraloz 1 han, 26/6 nær Gelsa 3.
Spurvehøg: 28/6 Ordesa 1, 29/6 Hecho dalen 1.
Musvåge: I alt 20 noteret i både høj- og lavland.
Kongeørn: 28/6 Ordesa 2, 29/6 Hecho dalen 2 + 1, 30/6 Bujaruelo dalen 2.
Dværgørn: 29/6 Hecho dalen 1, 1/7 San Juan de la Pena 1, 2/7 Ainsa 1, alle lyse.
Tårnfalk: Set på de fleste lokaliteter.
Lærkefalk: 1/7 Accumuer dalen 1.
Vandrefalk: 26/6 Belchite 1 par, 27/6 benzinstop nær Huesca 1, 29/6 Hecho dalen 1.
Rødhøne: 25/6 nær Bujaraloz 2, 26/6 nær Quinto 1, 1/7 nær Accumuer dalen 1.
Vagtel: 26/6 Planeron 2, 30/6 Bujaruelo dalen hørt, 1/7 nær Accumuer dalen hørt.
Grønbenet rørhøne: 26/6 sø nær Planeron 1 med unger.
Stylteløber: 25/6 stop i lavland 20.
Triel: 25/6 nær Bujaraloz 3, 26/6 Planeron 1.
Lille Præstekrave: 25/6 nær Bujaraloz 2.
Mudderklire: 1/7 Accumuer dalen 1, 2/7 Ainsa 1.
Hættemåge: 2/7 Ainsa 10.
Gulbenet sølvmåge: 2/7 Ainsa 6.
Sortbuget sandhøne: 26/6 Planeron i alt 9.
Spidshalet sandhøne: 26/6 nær Bujaraloz 3, Planeron 2, 27/6 nær Flumen river 4.
Ringdue: Meget alm.
Tyrkerdue: Alm. i byerne.
Turteldue: Alm. i lavlandet.
Skadegøg: 26/6 Planeron 2 ungfugle.
Gøg: 2/7 på telefonledning før Balaguer 1.
Kirkeugle: 25/6 10-15 imellem Bujaraloz – Sastago. Enkelte set fra bus i fart.
Mursejler: Meget alm. overalt.
Gråsejler: 25/6 Sastago, Ebro 2 (OGH).
Alpesejler: 27/6 hotel Ordesa 4, 28/6 Ordesa 60. Enkelte fugle set under stop.
Isfugl: 25/6 Ebro 2, 2/7 Balaguer 1.
Biæder: Set de fleste steder i lavlandet.
Hærfugl: 26/6 Planeron 15. Flere set fra bus i fart.
Vendehals: Sås og hørtes dagligt ved hotel Ordesa.
Grønspætte: Sås og hørtes ved hotel Ordesa, 30/6 Bujaruelo dalen 1 han, 2/7 nær Balaguer 1.
Stor Flagspætte: 28/6 Ordesa 2.
Kalanderlærke: Alm.i lavlandet 2 flokke på 30 og 50 set.
Korttået lærke: Alm.i lavlandet.
Dværglærke: Især set ved Planeron i mindre flokke, største på 30.
Toplærke: Alm. på dyrkede marker.
Theklalærke: 26/6 Planeron flok på 10.
”Toplalærke”: Mange uidentificerede i denne katgori.
Digesvale: 27/6 Flumen river 6.
Klippesvale: Alm. især højlandet.
Landsvale: Meget alm.
Bysvale: Set de fleste steder.
Markpiber: 26/6 Planeron 1.
Skovpiber: 29/6 Monasterio de San Juan 1, 30/6 Bujaruelo 1.
Bjergpiber: 26/6 Ordesa 10-15.
Gul vipstjert: 26/6 enkelte set i lavlandet.
Bjergvipstjert: Set ved de fleste vandløb i højlandet 20 noteret.
Hvid vipstjert: Set de fleste steder.
Vandstær: 30/6 Bujaruelo dalen 1.
Gærdesmutte: Alm. i højlandet.
Jernspurv: Alm. i højlandet.
Rødhals: Også alm. i højlandet.
Sydlig nattergal: Hørt på de fleste lokaliteter i lavlandet.
Husrødstjert: Alm. Især i højderne.
Sortstrubet bynkefugl: Set under flere stop. 1/7 Accumuer dalen, adskillige par med unger.
Stenpikker: Karakterfugl i bjergene, enkelte set i lavlandet.
Middelhavsstenpikker: 25/6 Aftentur Bujaraloz-Sastago 8, 26/6 Planeron 3, enkelte fra bus i fart.
Sørgestenpikker: 25/6 Sastago 3, 26/6 ruin ved Beliche 1.
Blådrossel: 26/6 ruin ved Beliche 1 han.
Solsort: Set i de fleste områder.
Sangdrossel: Hørt syngende i de fleste bjergskove.
Misteldrossel: 29/6 Hecho dalen1, 30/6 Bujaruelo dalen 2.
Cettisanger: 27/6 Flumen river 1, 2/7 Ainsa 1.
Cistussanger: 25/6 lavland stop 1, 26/6 Planeron 3, 27/6 Flumen river1.
Drosselrørsanger: 26/6 Planeron 1.
Spottesanger: 27/6 Flumen river 1.
Hvidskægget sanger: 29/6 San Juan de la Pena 1 han, 1/7 Accumuer Dalen 1 hun.
Sorthovedet sanger: 26/6 ruin ved Beliche 1.
Mestersanger: 2/7 på nedtur nær Fiscal 3.
Havesanger: Alm. især i bjergskovene.
Munk: Alm. i højlandet.
Bjergløvsanger: 28/6 Ordesa 1, 2/7 på nedtur i alt 4 ved 2 stop.
Gransanger: Alm. i højlandet.
Fuglekonge: Alm. i nåleskov i højlandet.
Rødtoppet fuglekonge: Sås og hørtes i blandingsskov i højlandet.
Grå fluesnapper: 27/6 hotel Ordesa 1, 2/7 Balaguer 1.
Halemejse: 27/6 ved tunnel efter Biescas 2, 1/7 samme sted 4.
Sumpmejse: 28/6 Ordesa 2.
Topmejse: Alm. i nåleskove i højlandet.
Sortmejse: Alm. i nåleskov i bjergene.
Blåmejse: Set på de fleste lokaliteter.
Musvit: Som blåmejse.
Spætmejse: 28/6 Ordesa 2,
Murløber: 29/6 ved 2.tunnel i Hecho dalen 1.
Træløber: 28/6 Ordesa 4, 30/6 Bujaruelo 2.
Korttået træløber: 28/6 Ordesa 1, 29/6 Santa Cruz 1, 1/7 som 29/6 1.
Pungmejse: 27/6 Flumen river 2.
Pirol: 27/6 Flumen river 1, 1/7 Accumuer dalen 1, benzinstop 1, 2/7 Balaguer 2. Enkelte fra bus.
Rødrygget tornskade: Alm. i højlandet.
Stor tornskade: 25/6 ved kaffestop i lavland, 26/6 Planeron 1.
Rødhovedet tornskade: Alm. især i lavlandet. Adskillige set fra bus i fart.
Skovskade: Alm. i bjergskovene.

Husskade: Alm. overalt.

Alpeallike: 28/6 Ordesa flok på 30-40. Flere ubestemte af denne og nedenstående.
Alpekrage: Sås i småflokke i de fleste bjergområder.
Allike: Set i byområder i lavlandet, enkelte i Torla.
Sortkrage: Alm. både i høj- og lavland.
Ravn: 25/6 Bujaraloz 3, 26/6 Gelsa 2. Mere alm. i højlandet.
Ensfarvet stær: Meget alm. især i lavlandet.
Gråspurv: Alm. overalt.
Skovspurv: 27/6 Flumen river 1, 2/7 Balaguer 2.
Bogfinke: Alm. i højlandet.
Gulirisk: Meget alm. de fleste steder.
Citronsisken: 30/6 Bujaruelo dalen 3 + 1.
Grønirisk: Spredte iagttagelser fra de fleste lokaliteter.
Stillits: Meget alm. på de fleste lokaliteter.
Tornirisk: Alm. især i bjergene.
Lille Korsnæb: 30/6 Bujaruelo dalen 8.
Dompap: 28/6 Ordesa 2, 30/6 Bujaruelo dalen 1 han.
Gulspurv: Alm. i højlandet. Især omkring Torla.
Gærdeværling: 26/6 Belchite 1, 29/6 Santa Cruz 3, 1/7 Accumuer dalen 5. Ellers set/hørt under de fleste stop.
Klippeværling: 27/6 ved ”politistop”1, 28/6 Ordesa 2, 29/6 San Juan de la Pena 1, 1/7Accumuer dalen 1, tunnel efter Biescas 2.
Bomlærke: Alm. overalt.

Blomster og Sommerfugle.

Blomsterfloraen i Pyrenæerne er overvældende. En komplet liste over arterne er vi for ukvalificerede til at bringe, men vi kan fremhæve nogle arter, som blev bestemt, bl.a. bakkegøge-

lilje, brunkulle, langakset trådspore, spansk iris, ugrenet edderkoppeurt, edelweiss, rasleblomst, rundhoved-rapunsel, smalbladet klokke, langbladet vibefedt, ramunda, gul digitalis, purpurdigitalis, almindelig bulmeurt, stor brunelle, esparsette, engblomme, akeleje, blæresmælde, bakkenellike og hundreder af andre smukke arter, som man kunne glæde sig over, flere af dem endemiske for Pyrenæerne.

Den store blomsterrigdom giver naturligvis også en tilsvarende rigdom af insekter, hvor sommer- fuglene er de mest iøjnefaldende. Det kneb med tid til at bestemme de mange arter blåfugle, takvinger og randøje, man ser på urolig flugt gennem landskabet. Nogle få arter skal dog nævnes, bl.a. svalehale, sydeuropæisk svalehale, apollo, stor kålsommerfugl, sortåret hvidvinge, lille kål- sommerfugl, aurora, orange høsommerfugl, citronsommerfugl, cleopatra, grøn busksommerfugl, hvid admiral, tidselfugl, kejserkåbe, galathea, duehale samt forskellige perlemorssommerfugle, bredpander og køllesværmere.

Af pattedyr skal gemser på klods hold og larmende murmeldyr fremhæves.